SSANGYONG VOEGT 1,6-LITER EURO 6-DIESELMOTOR TOE AAN TIVOLI-GAMMA

Maandag 14 september 2015

  • 1,6-liter Euro 6-dieselmotor

  • Twee- of vierwielaandrijving*

  • SUV uit het B-segment voor slimme bestuurders op zoek naar individualiteit, ruimte en functionaliteit

  • Krachtige, stoere en dynamische stadsstijl

  • Toonaangevend veiligheidsniveau met zeven airbags

  • Complete uitrusting

Met zijn volledig nieuwe platform, zijn nieuwe koetswerk en zijn nieuwe motoren paart de compacte SsangYong Tivoli SUV een Europees design aan een toonaangevend veiligheidsniveau en competitieve verbruikscijfers. Hij werd ontworpen voor jonge Europese klanten die een dynamische, leuk rijdende, milieuvriendelijke en erg praktische wagen zoeken.

 

De volledig nieuwe Tivoli werd in januari 2015 gelanceerd in Korea en was op zijn thuismarkt een instant hit met meer dan 3.000 verkochte exemplaren per maand. Zijn internationale debuut beleefde hij op het autosalon van Genève in maart en de benzinemotor werd in mei gecommercialiseerd, na de perslancering in Italië. De productie ligt nu reeds 30 procent hoger dan de voorspellingen en SsangYong verwacht in 2016 dan ook meer dan 100.000 exemplaren van de Tivoli (alle modellen) te zullen verkopen.

 

Op het autosalon van Frankfurt introduceert SsangYong de dieselaangedreven Tivoli, die hem nog populairder zal maken in Europa.

 

De nieuwe 1.6 e-XDi 160-motor, die voortbouwt op SsangYongs doorgedreven kennis van dieselmotoren en voldoet aan de Euro 6-emissienormen, werd ontwikkeld als een krachtige en tegelijk milieuvriendelijke, stille en geraffineerde krachtbron en kan gekoppeld worden aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zestrapsautomaat van Aisin. Daarnaast is er keuze tussen twee- en vierwielaandrijving en in combinatie met het stop-startsysteem beperkt de tweewielaangedreven Tivoli met handgeschakelde versnellingsbak zijn CO2-uitstoot tot nauwelijks 109 g/km.

 

De veiligheid van de inzittenden was een topprioriteit voor deze auto, en de Tivoli vestigt op dat vlak nieuwe normen met onder meer zeven airbags: frontale, laterale en gordijnairbags plus een knie-airbag voor de bestuurder. Hij beschikt ook over een multifunctioneel ESP (Electronic Stability Program), een actieve koprolbescherming, een noodremhulp, een vertrekhulp voor hellingen, een noodstopsignaal, een bandendrukcontrolesysteem en een gordelverklikker op elk van de vijf zitplaatsen.

 

Klanten die op zoek zijn naar functionaliteit zullen blij zijn te vernemen dat de Tivoli tot de ruimste auto’s in zijn klasse behoort, zowel qua interieur als qua kofferruimte, terwijl er ook heel wat bergvakken voorzien zijn. Omdat (vooral jonge) bestuurders steeds meer belang hechten aan personalisering, voorziet SsangYong zes kleurkeuzes voor de achtergrond van het instrumentenbord, drie verschillende stuurmodi alsook acht aantrekkelijke koetswerkkleuren en twee kleurkeuzes voor het interieur (beige of zwart/grijs), dat naar keuze wordt uitgevoerd in stof, kunstleder/stof of leder. Wie helemaal voor chic en trendy wil gaan, kan voor een rood interieur opteren.

 

MERKCONCEPT

 

Deze volledig nieuwe auto werd genoemd naar Tivoli, de Italiaanse stad in de buurt van Rome die gekend is voor haar culturele erfgoed en prachtige ligging. De tuinen van Villa d’Este hebben anderen, zoals de Tivoli Gardens in Kopenhagen, reeds geïnspireerd om deze naam te gebruiken. SsangYong heeft de nieuwe Tivoli ontworpen om met stijl en prestaties voor inspiratie en opwinding te zorgen.

 

 

STYLING EN DESIGN

 

Koetswerkdesign

 

De Tivoli is het resultaat van drie jaar ontwikkelingswerk en werd op vier recente internationale autosalons aangekondigd onder de vorm van vijf elkaar opvolgende XIV conceptcars. Hij heeft een dynamische stadslook met een eigentijdse silhouet en omarmt de ritmische beweging van SsangYongs Nature-Born 3 Motion-designtaal – Ritmisch, Dynamisch en Waardig.

 

De mooie lijnen van de auto, die geïnspireerd zijn door hedendaagse stadsarchitectuur, weerspiegelen ook de vloeiendheid die in de natuur teruggevonden kan worden. De voorzijde van de wagen oogt sterk en doelbewust. De breedte wordt benadrukt door zijn slanke radiatorrooster dat doorloopt tot aan de koplampen. Samen verwijzen ze naar de vleugels van een vogel in volle vlucht. Terwijl de voorbumper kracht uitstraalt, specifiek benadrukt door zijn dynamische luchtinlaat, is de lijn van de motorkap zachter van karakter en wijd uitgestrekt.

 

In profiel loopt het ritmische karakter van de auto door tot aan de achterbumper om hem een volumineuze en sterke houding te geven, aangevuld met 16” of 18” lichtmetalen of 18” gefacetteerde wielen.

 

De brede C-stijl is een ander designelement dat SsangYongs reputatie als bouwer van sterke, krachtige SUV’s onderschrijft, terwijl de chroomlijn die van de achterdeuren over de voordeuren en rond de basis van de voorruit loopt, de Tivoli doordringt van een sportieve premiumtoets.

 

Aan de achterzijde trekt de evenwichtige en mooi geproportioneerde look het zelfbewuste, jonge imago van de Tivoli door, waarbij het ritme doorloopt langs de achterlichtblokken om zo de achterkant en zijkant harmonieus met elkaar te verbinden. De achterbumper zorgt voor een sterke basis, met erboven de wijd openende kofferklep en eronder het centraal gemonteerde mistlicht.

 

Interieurdesign & binnenruimte

 

Het interieur biedt de moderniteit van een luxueuze leefruimte, met een stijlvolle en hedendaagse look. Het werd ontworpen om bestuurders en passagiers eenvoudig toegang te geven tot hun draagbare toestellen en toont zich stijlvol en functioneel, met heel wat bergruimte. Met 1.795 mm biedt de Tivoli een van de breedste interieurs in zijn klasse. Het compacte maar tegelijk luxueuze interieur gaat ook gepaard met een voor deze klasse opmerkelijk grote binnen- en bergruimte, en de breedte van de middenconsole wordt benadrukt door een look die opnieuw geïnspireerd is op de gestrekte vleugels van een vogel.

 

Een ergonomisch ontworpen sportstuurwiel met afgeplatte onderzijde biedt een optimale grip, terwijl de bekleding ervan in premiumleder voor een topklassegevoel zorgt. De verwarmingsfunctie helpt ook om de handen van de bestuurder in de winter warm te houden.

 

De cilindervormige instrumenten verbeteren de focus van de bestuurder en dragen bij tot het rijplezier. Voor het eerst in deze klasse kan de verlichting van het instrumentenbord ook gepersonaliseerd worden in zes subtiele achtergrondkleuren: rood, blauw, hemelsblauw, geel, wit of zwart.

 

De semikuipstoelen zijn ergonomisch ontworpen met twee stevigheidsniveaus met het oog op een schitterend comfort en een optimale lichaamsondersteuning bij het rijden en in het bijzonder in de bochten.

 

De functies en materialen van de zetels werden zorgvuldig geselecteerd om de look & feel van sportwagenstoelen te creëren, maar steeds met het comfort van de passagiers in het achterhoofd. Ze zijn veelvuldig verstelbaar en gaan prat op bijzonder kwalitatief aanvoelende materialen en kwaliteitsvol stiksel, dat borg staat voor een vleugje exclusiviteit.

 

De bestuurdersstoel is ook geventileerd. De verluchting wordt geregeld door een ventilator met twee standen om de bestuurder ook bij warm weer alle comfort te bieden.

 

De ruime koffer is 423 liter groot en biedt voldoende plaats voor drie grote golftassen, terwijl de achterbank kan worden neergeklapt om nog meer stouwruimte vrij te maken.

 

De achterbankleuning staat in een comfortabele hoek van 27,5 graden, terwijl de nagenoeg vlakke bodem ook op lange reizen het comfort van de achterpassagiers verzekert. Voor nog meer flexibiliteit is ze op verscheidene manieren neerklapbaar (ook volledig vlak) en werd ze opgedeeld in 60/40-verhouding. De Tivoli heeft ook talrijke bergvakken verspreid over het interieur, onder meer in de middenconsole, die groot genoeg is om er een iPad in onder te brengen, het handschoenenkastje, een verborgen lade, een open lade en een bagagelade. Verder is er ruimte om een fles van 1.5 liter onder te brengen in elk van de bergruimtes in de zijdeuren voor- en achteraan.

 

 

Kleurenpalet

 

Met de jongere koper in het achterhoofd biedt de Tivoli de keuze uit acht opwindende koetswerkkleuren en vijf tweekleurige koetswerk- en dakkleurcombinaties voor nog meer stijl en individualiteit.

 

Voor het interieur is er keuze tussen natuurlijk beige of zwart/grijs en beide kleuren kunnen gecombineerd worden met een knappe stoffen bekleding, een combinatie van kunstleder en stof, of echt leder.

 

Als bijkomende optie is er een rood lederen interieur, dat voor een sportieve, markante look zorgt. Het rode kwaliteitsleder voor de stoelen, de deurbekleding en de middenconsole vormt een harmonieus geheel met het onderaan afgeplatte sportstuurwiel.

 

 

PRESTATIES

 

Aandrijflijn

 

Het nieuwe aandrijvingsgeheel van de Tivoli werd ontworpen om zo compact, efficiënt en betrouwbaar mogelijk te zijn. Tijdens zijn ontwikkelingsperiode van meer dan drie jaar werd de auto getest in winterse omstandigheden bij min 42 graden tot in woestijnhitte van meer dan 50 graden, met remtesten in de bergen tot op 4.000 meter hoogte.

 

Beide motoren voldoen aan de Euro 6-uitstootnorm. De 128 pk sterke 1.6 e-XGi160 benzinemotor werd ontwikkeld met het oog op een maximale efficiëntie, terwijl de 1.6 e-XDi160 dieselmotor van 115 pk de klemtoon op krachtige prestaties legt. De auto werd ook volgens de Duitse DIN-standaard voor kwaliteit en betrouwbaarheid getest volgens dezelfde testprocedure die wordt gebruikt door de Europese prestigeconstructeurs.

 

De nieuw ontwikkelde e-XGi160 benzinemotor levert 128 pk bij 6.000 t/min en een maximumkoppel van 160 Nm bij 4.600 t/min. Hij biedt optimale prestaties bij gebruik in de stad en op grote wegen, met uitstekende NVH-kenmerken (noise, vibration & harshness). De nieuwe e-XDi160 dieselmotor produceert een maximumvermogen van 115 pk bij 3.400-4.000 t/min en 300 Nm aan koppel tussen 1.500 en 2.500 t/min voor krachtige en sportieve rijprestaties.

 

Zowel de benzine- als de dieselmotor met manuele overbrenging is uitgerust met een stop-startsysteem (ISG) om de CO2-uitstoot verder te verlagen. Dankzij dat stop-startsysteem daalt de kooldioxide-emissie van de 1.6-liter benzinemotor met tweewielaandrijving en handgeschakelde versnellingsbak van 154 naar 149 g/km. In dezelfde configuratie haalt de 1.6-liter dieselmotor zelfs een CO2-uitstoot van 109 g/km in combinatie met het stop-startsysteem en 113 g/km zonder, terwijl de manuele vierwielaangedreven versie 119 g/km haalt met stop-start en 123 g/km zonder.

 

Een variabel inlaatsysteem op de e-XGi160 benzinemotor optimaliseert het brandstofverbruik en zorgt voor maximale prestaties in het dagelijkse verkeer. Andere opmerkelijke kenmerken zijn een geavanceerde distributieriem voor minder motorlawaai en de toepassing van onder hoge druk gegoten aluminium voor het onderste gedeelte van het cilinderblok, om gewicht, lawaai en trillingen te verminderen en tegelijk de sterkte en de duurzaamheid van de motor te verhogen.

 

De e-XDi160 dieselmotor doet een beroep op een turbolader van de vijfde generatie (E-VGT) om de prestaties bij middelhoge toerentallen te maximaliseren voor een flinke dosis rijplezier, zelfs in de stad. Daarnaast zorgen tandwielen van het schaartype op de distributie ervoor dat er minder trillingen en geluiden optreden. Door het gebruik van een tweetrapsoliepomp met variabel debiet kon het rendement van de diesel nog worden verhoogd, doordat de pomp minder koppel afneemt van de motor terwijl de olieaanvoer bij lage en middelhoge toerentallen verbetert.

 

Er worden twee overbrengingen aangeboden. De handgeschakelde zesversnellingsbak is ontworpen om bij lage tot middelhoge toerentallen voor een optimale brandstofefficiëntie in combinatie met een geleidelijke acceleratie te zorgen, met minder lawaai en trillingen dankzij het vooruitstrevende tandwielontwerp.

 

Als alternatief is een automatische zestrapsoverbrenging van Aisin verkrijgbaar. Deze beproefde automaat met Quick Shift Control en geoptimaliseerde versnellingsverhoudingen werd ontworpen voor een geoptimaliseerd verbruik met minimaal krachtverlies en voor soepele, dynamische schakelovergangen en een verbeterde gasrespons.

 

Rijcomfort & weggedrag

 

De Tivoli heeft een elektrisch stuurbekrachtigingssysteem. Dat reduceert de stuurinspanning en minimaliseert tegelijk het energieverbruik door ervoor te zorgen dat de bekrachtigingsmotor enkel geactiveerd wordt wanneer dat nodig is.

 

Er is ook een flexibel 'Smart Steer'-systeem met drie verschillende stuurmodi: Normal, Comfort en Sport. Zo kan de bestuurder het stuurgevoel afstellen op zijn wensen en op verschillende rijomstandigheden. Comfort voor een veilig en comfortabel stuurgevoel tijdens het parkeren, Normal voor lage snelheden en veelvuldige vertraag- en optrekbewegingen in de stad, en Sport voor ritten met hoge snelheid op de autosnelweg.

 

Om lawaai, trillingen en hardheid (NVH) tegen te gaan beschikt de Tivoli vooraan over McPherson-veerpoten op een hulponderstel (voor meer stevigheid en veiligheid) terwijl spiraalveren zorgen voor een uitgelezen rijcomfort en stabiliteit bij hoge snelheid. De achterwielophanging bestaat bij de tweewielaangedreven versies uit een lichte en toch robuuste torsieas met achteraan gemonteerde veren, die garant staat voor zachtheid en stabiliteit. Auto's uitgerust met vierwielaandrijving hebben recht op een geavanceerde meerarmige achteras. Voor alle modellen is er een dubbele scheidingswand tussen de motorwieg en het interieur om te voorkomen dat er lawaai in het dashboard doordringt.

 

Intelligente vierwielaandrijving*

 

Voortbouwend op zijn doorgedreven ervaring met vierwielaandrijving zal SsangYong heel binnenkort een intelligente vierwielaandrijving lanceren voor de Tivoli. Het elektronisch gestuurde 'on demand'-systeem verdeelt het vermogen over de voor- en achterwielen naargelang van de omstandigheden en past zich automatisch aan de ondergrond en de rijomstandigheden aan voor optimale prestaties.

 

In normale rijomstandigheden stuurt het systeem al het vermogen naar de voorwielen om het brandstofverbruik te beperken. Bij sneeuw of gladde omstandigheden schakelt het echter automatisch over naar vierwielaandrijving door het vermogen door te sluizen naar de achterwielen en zo de rijstabiliteit te garanderen. Voor meer controle en gemoedsrust, met name bij het oprijden van een helling, werkt het 4x4-systeem samen met de vertrekhulp voor hellingen om het vermogen naar de wielen te sturen die de meeste grip bieden. En voor geoptimaliseerde remprestaties werken de elektronische stabiliteitscontrole (ESP) en het ABS-systeem ook samen met de vierwielaandrijving voor meer veiligheid.

 

* Vierwielaandrijving binnenkort gelanceerd in Europa.

 

Terreincapaciteiten

 

Met zijn geavanceerde vierwielaandrijving – een voorziening die allesbehalve courant is in het SUV-segment – heeft de Tivoli ook echte terreincapaciteiten. Met een bodemvrijheid van 167 mm, een oprijhoek van 20,8 graden, een afrijhoek van 28,0 graden en een overschrijdingshoek van 18,7 graden staat hij ook op het terrein zijn mannetje.

 

VEILIGHEID

 

Actieve veiligheid

 

De Tivoli werd volgens extreem hoge sterkte- en veiligheidsstandaarden gebouwd en 71,4 procent van zijn koetswerk bestaat uit HSS (High Strength Steel), waarvan ongeveer 40 procent AHSS (Advanced High Strength Steel) bevat. Om de impact van een aanrijding te verminderen werden tien belangrijke delen van de auto versterkt door gebruik te maken van het ‘Hot Press Forming’-proces waarbij de sterkte van het staal verhoogd wordt tot 1500 Mpa. Ter vergelijking: normaal staal haalt een sterkte van 590 Mpa.

 

Een andere belangrijke veiligheidsvoorziening is het Electronic Stability Program (ESP) dat voortdurend een hele reeks parameters opvolgt (voertuigsnelheid en -balans, motorvermogen, pedaalstand en stuurhoek) en op de motor en de remmen ingrijpt wanneer de bestuurder de controle dreigt te verliezen door weersomstandigheden of een plotse richtingsverandering.

 

De Active Roll over Protection (ARP) weerhoudt de wagen ervan een koprol te maken bij plotse richtingsveranderingen aan hoge snelheden, en het Brake Assist System (BAS) verhoogt de remkracht wanneer een bestuurder onvoldoende druk op het rempedaal uitoefent in een noodsituatie.

 

EBD-ABS (Electronic Brake-force Distribution en Anti-lock Brake System) verdeelt de remkracht over de voor- en achterwielen overeenkomstig het aantal passagiers en de lading, terwijl het Full Traction Control System het doorslippen van de banden tegengaat door in te grijpen op de remmen en de motor.

 

Daarnaast zijn er andere veiligheidsvoorzieningen, zoals Hill Start Assist (zie hierboven) en Emergency Stop Signal dat, wanneer bij een noodsituatie hard geremd wordt, de noodknipperlichten activeert om zo een aanrijding te vermijden.

 

Passieve veiligheid

 

SsangYong hecht veel belang aan veiligheid en om de passagiers optimaal te beschermen beschikt de Tivoli over zeven airbags: twee frontale airbags en een knieairbag voor de bestuurder, en zij- en gordijnairbags voor zijdelingse veiligheid. Er is een geavanceerd Safety Restraint System om passagiers stevig in hun stoelen te houden bij een aanrijding, terwijl de dubbele voorspanners automatisch de veiligheidsgordel aantrekken om de passagiers veilig op hun plaats te houden bij een impact.

 

De Tivoli behaalde de beste veiligheidsscore in de Advanced European Mobile Deformable Barrier- test, die de bescherming bij een zijdelingse aanrijding in de meest kwetsbare hoek nagaat.

 

Andere veiligheidsitems zijn een bandendrukcontrolesysteem dat de bestuurder onmiddellijk verwittigt bij veranderingen in de bandenspanning, leddagrijlichten voor een betere zichtbaarheid en gordelverklikkers op de vijf zitplaatsen. Naast de standaardkoplampen zijn ook 25 watt sterke HID-koplampen verkrijgbaar als optie voor een nog betere verlichting en veiliger rijden in het donker.

 

 

COMFORT & GEBRUIKSGEMAK

 

De Tivoli biedt zijn inzittenden al de voordelen van een SUV met het comfort en het gebruiksgemak van een berline. Zijn ruime interieur voor passagiers voor- én achterin maakt van de Tivoli de perfecte auto voor dagelijks gebruik en vrije tijd.

 

De automatische dual zone-airconditioning zorgt dat de inzittenden tijdens de hele reis van een optimale temperatuur genieten doordat de buitentemperatuur en de luchtvochtigheid doorlopend worden gemeten. Ze kunnen de temperatuur bovendien afzonderlijk instellen. De manuele airconditioning biedt zeven verschillende niveaus. De grote primeur is echter de geventileerde bestuurdersstoel met twee standen, voor extra comfort en verkoeling onderweg.

 

Om het rijcomfort bij koud weer verder te verbeteren beschikt de auto over verwarmde zetels vooraan en een verwarmd stuurwiel.

 

De Tivoli wordt naar keuze uitgerust met een nieuw ontworpen mp3-audiosysteem of een 7” hogeresolutie-audiosysteem. Via de USB/AUX-aansluiting kunnen gebruikers inhoud van hun externe audioapparaten streamen, terwijl ze ook veilig hun mobiele telefoon kunnen gebruiken dankzij het handsfree Bluetooth-systeem. Een iPod- en iPhone-ingang is eveneens voorzien. Passagiers kunnen vol vertrouwen reizen dankzij het TomTom-navigatiescherm van 7”, dat verbonden is met de achteruitrijcamera.

 

Makkelijk sluiten en openen van de auto is mogelijk door het nieuwe design van de inklapsleutel met afstandsbediening, terwijl een smart key als optie verkrijgbaar is. Een rood verlicht instrumentencluster is standaard, het Supervision cluster is verkrijgbaar als optie, samen met heldere LCD’s voor de boordcomputer, de schakelindicator, de buitentemperatuur, de bandendruk en andere belangrijke gegevens.

 

De Tivoli laat de bestuurder toe de kleur van het instrumentenbord aan te passen aan zijn gemoedstoestand. Er zijn zes kleuren (rood, blauw, geel, hemelsblauw, wit en zwart), en dat zowel overdag als ‘s nachts. De sfeerverlichting in de onderzijde van de deurbekleding en de middenconsole zorgt bovendien voor een rustgevende omgeving in het donker.

 

Twee parkeersensoren vooraan en vier stuks achteraan helpen de bestuurder om de Tivoli veilig en makkelijk te parkeren.

 

Als bijkomende standaardcomfortvoorzieningen zijn er de richtingaanwijzers met tipbediening, automatische ruitenwissers met regensensor, snelheidsregelaar (met snelheden die kunnen ingesteld worden tussen 36 en 150 km/u), automatische koplampen en een automatisch dimmende, elektrochrome binnenspiegel.

 

 

 

UITRUSTING

 

Mechanisch

- 1,6-liter e-XDi160-dieselmotor met 115 pk, roetfilter met katalysator (CDPF)

- Intelligent AWD-systeem met vergrendelmodus

- Handgeschakelde zesversnellingsbak met schakelindicator

- Zestrapsautomaat met manuele schakelmogelijkheid

- MacPherson-veerpoten vooraan

- Torsiestang achteraan

- Multilink-achterophanging (met Intelligent AWD-systeem)

- Elektrische stuurbekrachtiging

- Spanningsstabilisator

- Brandstoftank van 47 liter

- Smart Steer met 3 standen: Normal, Comfort en Sport

- Stop-startsysteem op versies met manuele transmissie

Zitplaatsen

- 6-voudig elektrisch verstelbare bestuurderszetel

- In de hoogte verstelbare bestuurderszetel

- In 60/40-verhouding gedeelde achterbank met neerklapbare centrale armleuning

- Lederen bekleding - achterbank met neerklapbare centrale armleuning

- Bekleding in rood leder

- Bekleding in thermoplastisch polyurethaan (TPU) en stof

- Bekleding in geweven stof

- Geventileerde bestuurderszetel

- Verwarmbare voorzetels

- Verstelbare hoofdsteunen vooraan

Klimaatregeling

- Volautomatische airconditioning met twee zones, temperatuursensor en digitale display

- Manuele airconditioning met maximale koelfunctie

- Luchtkanaal naar achterbank om het interieurklimaat optimaal te beheersen

- Verwarming met positieve temperatuurcoëfficiënt (PTC) voor dieselversies

Stijl en afwerking

- Radiatorrooster in zwarte pianolak

- Deurprofielen en motorkaprand in glanzend chroom

- Zonwerend glas voor de voorruit en zijruiten vooraan

- Verdonkerd glas voor de achterzijruiten en achterruit

- Gestileerde dakrails

- Sportieve dakspoiler met geïntegreerd ledremlicht

- 18" lichtmetalen velgen met banden in maat 215/45 - gefacetteerd

- 18” lichtmetalen velgen met banden in maat 215/45R

- 16” lichtmetalen velgen met banden in maat 205/60R

- 16” stalen velgen met banden in maat 205/60R

- Bandenherstelkit

- Noodreservewiel in maat 125/80R16

- Lederen stuurvelg

- Urethaan stuurvelg

- Zilveren accenten voor instrumentenpaneel in combinatie met beige en zwart/grijs interieur

- Zilveren en rode accenten in het instrumentenbord

- Vloermatjes

- Koplampen met hoogteregeling

- In de hoogte verstelbare HID-lichten (High Intensity Discharge)

- Led-dagrijlichten

- Achterlichtblokken met leds voor zij- en remlichten

- Tweekleurige profielen onderaan

- Buitendeurgrepen in koetswerkkleur

- Hybride ruitenwisserbladen

- Verchroomde deurgrepen in het interieur

- Beschermingsprofiel voordeuren in inox

- Speciale tweekleurige buitenafwerking

- Sfeerverlichting in deurpanelen en middenconsole

Gebruiksgemak

- Intelligent instrumentenbord met keuze uit zes kleuren

- Zijdelingse ledrichtingaanwijzers op buitenspiegels

- Elektronische snelheidsregelaar

- 2DIN-audiosysteem met mp3-speler, Bluetooth en iPod/iPhone-aansluiting (met RDS)

- 7” hogeresolutie-touch screen met smartphone-audiostreaming en weergave achteruitrijcamera

- TomTom 7” navigatiesysteem met weergave achteruitrijcamera en smartphone

- USB-sleuf, AUX-ingang en HDMI-poort

- Handenvrije Bluetooth-console

- Dakantenne

- Richtingaanwijzers met tipbediening

- Achterruitverwarming met automatische uitschakeling

- Elektrisch schuif- en kanteldak met jaloezie

- Elektrische ruiten met klembeveiliging

- Sleutelloze vergrendeling vanop afstand dankzij vouwsleutel met paniekknop

- Dubbele smart key met elektronisch stuurkolomslot

- Zes luidsprekers, waaronder twee tweeters voor een kwaliteitsvolle klankweergave

- Audiobedieningstoetsen op het stuurwiel

- Boordcomputer met buitentemperatuurmeter

- 12V-stopcontact onder het instrumentenpaneel

- Elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels

- Automatische koplampen en ruitenwissers

- Verplaatsbare asbak

- Digitale klok

- Dubbele gasvijzels voor kofferklep

- Groot centraal opbergvak

- Handgreep op de kofferklep

- Bekerhouders voor- en achteraan

- Zonnekleppen met verlicht make-upspiegeltje

- Bagagescherm en bevestigingsnet

- Gereedschapsset in de kofferruimte

- Elektronische achterklepontgrendeling

- Manueel verstelbaar stuurwiel

- Verwarmd stuurwiel

Veiligheid

- Sterk geïntegreerde zelfdragende koetswerkstructuur

- Impactbalken in de deuren voor een optimale zijdelingse bescherming

- Frontale airbag voor bestuurder en passagier voorin

- Gordels met spankrachtbegrenzers en dubbele voorspanners

- Gordijnairbags voor- en achteraan

- Zijdelingse airbags vooraan

- Knieairbag voor bestuurder

- Uitschakelbare passagiersairbag

- Parkeersensoren voor- en achteraan

- Vierkanaals antiblokkeerremsysteem (ABS)

- ESP met hydraulische rembekrachtiging, Hill Start Assist (HSA) en Active Roll-over Protection (ARP)

- Noodstopsignaal

- Geventileerde schijfremmen vooraan

- Schijfremmen achteraan

- Uitstapverlichting in de deuren

- Antidiefstalsysteem met startonderbreking

- Achterruitwisser met sproeier en intervalfunctie

- Handbediende parkeerrem

- Kinderslot

- Anti-carjackingvergrendeling voor de deuren

- Snelheidsgevoelige gordelwaarschuwing voor en achter

- Centrale driepuntsgordel achterin

- Isofix- en tetherverankering voor kinderstoeltjes

- Elektrochrome achteruitkijkspiegel

- Bandenspanningscontrole

 

※ Bovenstaande uitrusting varieert van markt tot markt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TECHNISCHE SPECIFICATIES

 

Motor

Benzine

Diesel

Aangedreven wielen

2WD

4WD

2WD

4WD

Transmissie

6M

6A

6M

6A

6M

6A

6M

6A

Afmetingen

Totale lengte

mm

4.202

4.202

Totale breedte

mm

1.798

1.798

Totale hoogte

mm

1.590 (1.600: met dakrails)

1.590 (1.600: met dakrails)

Wielbasis

mm

2.600

2.600

Spoorbreedte

Vooraan

mm

1.555

1.555

Achteraan

mm

1.555

1.555

Overhang

Vooraan

mm

865

865

Achteraan

mm

737

737

Oprijhoek

graden

20,5

20,5

Afrijhoek

graden

28,0

28,0

Overschrijdingshoek

graden

17,0

17,0

 

 

 

 

Minimale bodemvrijheid

mm

167

167

Draaicirkel (straal)

m

5,3

5,3

Gewicht

MTM

kg

1.810

1.900

1.920

2.010

Rijklaar gewicht

kg

1.270

1.300

1.370

1.400

1.355

1.390

1.455

1.490

Max.

Sleep

Geremd

kg

1.000

1.500

Ongeremd

kg

500

500

Motor

Brandstof

-

Benzine

Diesel

Inhoud

cm³

1.597

1.597

Boring x slag

mm

76 x 88

76 x 88

Compressieverhouding

-

10.5: 1

15.5: 1

Aantal cilinders

-

4 in lijn

4 in lijn

Prestaties

Max. vermogen

kW bij t/min

94,1 / 6.000

84.6 (3.400~4.000)

pk bij t/min

128 / 6.000

115 (3.400~4.000)

Max. koppel

Nm bij t/min

160 / 4.600

300 (1.500~2.500)

kg.m/

t/min

16,3 / 4.600

30,6 / 1.500~2.500

Topsnelheid

km/u

181

175

181

175

175

172

175

172

Brandstof

Verbruik

CO2 (gecombineerd)

g/km

154

(149*)

167

162

(157*)

176

113

(109*)

146

123

(119*)

156

Gecombineerd

l/100 km

6,6

(6,4*)

7,2

7,0

(6,8*)

7,6

4,3

(4,2*)

5,5

4,7

(4,5*)

5,9

In de stad

l/100 km

8,6

(8,2*)

9,8

9,1

(8,6*)

10,2

5,1

(4,8*)

7,4

5,5

(5,1*)

7,8

Buiten de stad

l/100 km

5,5

(5,4*)

5,7

5,8

(5,7*)

6,1

3,9

(3,8*)

4,5

4,2

(4,2*)

4,9

                         

* Cijfers met stop-startsysteem.

※ De bovenstaande technische gegevens kunnen licht verschillen naargelang van de homologatievereisten of marktspecificatie.

※ De benzine- en dieselmotoren voldoen aan de Euro 6-norm.