SSANGYONG TOONT ‘TIVOLI LONG’ MET XLV-AIR-CONCEPT

Maandag 14 september 2015

  • SUV-concept voor mensen met een actieve levensstijl

  • Een echt multifunctionele auto die een dynamische stijl en robuust design verenigt met functionaliteit

  • De stads-SUV die communiceert met zijn inzittenden

  • Keuze tussen diverse aandrijvingen: 1.6 benzine, 1.6 diesel, twee- en vierwielaandrijving

Ontwikkelingsconcept

 

De XLV-AIR wordt voor het eerst voorgesteld op het autosalon van Frankfurt 2015 en is een evolutie van het XLV-productieconcept dat in 2014 te zien was op het salon van Genève.

 

Het gaat om een preproductiemodel van de ‘Tivoli Long’, die in 2016 op de markt komt. Verwacht wordt dat de gecombineerde jaarlijkse verkoop van de Tivoli en Tivoli Long volgend jaar zal oplopen tot meer dan 100.000 auto's.

 

De XLV-Air, die het Tivoli-platform gebruikt, combineert SsangYongs opvallende SUV-design met dynamische stijlelementen zoals de zwevende daklijn van een sportcoupé. Maar bovendien maximaliseert het langere koetswerk het laadpotentieel met het grotere koffervolume dat van een multifunctionele SUV wordt verwacht. Hij is 279 millimeter langer dan de Tivoli en breidt de kofferruimte van de Tivoli (423 liter) uit tot 720 liter.

 

Stijlconcept

 

Het design van de XLV-AIR is gebaseerd op de designfilosofie ‘Nature born – 3 Motion’ van SsangYong, die steunt op de kracht en dynamiek van de natuur. Enkele kernelementen daarbij zijn de dynamische uitstraling, de krachtige koetswerkvorm en de harmonieus bijpassende zwevende daklijn in coupéstijl. Die elementen creëren samen de look van een krachtige en mannelijke shooting brake. Hij is meer dan gewoon een praktisch vervoermiddel: de XLV-AIR is een auto die comfort, veiligheid en bovenal aantrekkelijkheid verenigt. De XLV-AIR zal bijdragen tot de nieuwe stijlrichting van het merk, die werd uitgestippeld om eigentijdse, stijlvolle SUV's te ontwerpen en een leuke rijervaring te verzekeren in het dagdagelijkse stadsverkeer.

 

Exterieur

 

De koetswerkstijl van de XLV-AIR volgt het merkconcept van 'eXciting smart Lifestyle Vehicle'. De subtiele en toch dynamische karakterlijnen vloeien ritmisch doorheen het koetswerk. Vooraan verwijst het lijnenspel van de vleugels naar de gespreide vleugels van een arend, die zich naadloos tussen het radiatorrooster en de koplampen positioneert en een slanke en tegelijk brede look aan de dag legt. De zwarte D-stijl is nog een handelsmerk van de recente conceptcars van het merk.

 

Hoewel de XLV-AIR zich langs buiten sportief en dynamisch toont, kan hij ook schermen met een toonaangevende plaatsaanbod voor de inzittenden en hun bagage. Het tweekleurige zwarte dak geeft de auto een lage en sportieve look, terwijl de hoekige zwarte A-stijl in profiel een brede en open look creëert.

 

De voorpartij van de XLV-AIR is nauw verwant met die van de XIV-AIR concept, die in 2014 op het autosalon van Parijs werd getoond en onderstreept zijn dynamische, mannelijke imago met rode details rond de voorste luchtinlaat, de zijdrempels, de buitenspiegels en onder de achterbumper.

 

Interieur

 

Net als het exterieur creëert het interieurdesign een dynamische omgeving. Het thema van de gespreide vleugels van de voorkant van de wagen komt ook terug in het dashboard en helpt het gevoel van ruimte en interieurbreedte te maximaliseren zonder daarbij te raken aan het natuuraspect.

 

Functionele schoonheid door middel van eenvoudig design: het geraffineerde zwarte interieur sluit perfect aan bij de beige kleurdetails en vormt als het ware een cocon rond de inzittenden. De geventileerde voorzetels zijn overtrokken met een nieuwe Geonic-stof, die wordt geproduceerd in samenwerking met Kolon Glotech en kregen een natuurlijk patroon dat naadloos aansluit bij de algemene designrichting.   

 

Milieuvriendelijke krachtbronnen

 

De XLV-AIR wordt aangeboden met een Euro 6-conforme 1,6-liter benzinemotor of 1,6-liter dieselmotor, gekoppeld aan een optionele zestrapsautomaat of handgeschakelde versnellingsbak en tweewielaandrijving of vierwielaandrijving. De elektrische stuurbekrachtiging garandeert een moeiteloze stuurcontrole en de versies met handgeschakelde zesversnellingsbak hebben recht op een stop-startsysteem om de CO2-emissies verder terug te dringen.   

 

De 1,6-liter dieselmotor (115 pk) richt zijn pijlen op de Europese markt en beperkt zijn CO2-uitstoot tot 120 à 130 g/km (tweewielaandrijving, handgeschakeld met stop-start) terwijl de 1,6-liter benzinemotor (tweewielaandrijving, manueel met stop-start) het houdt bij 160 à 170 g/km. Ideaal voor klanten die op zoek zijn naar zuinigheid, meerwaarde en uitstekende prestaties bij lage tot middelhoge snelheden.

 

Uitrusting

De rijkelijke uitrusting van de wagen omvat nieuwe technologische voorzieningen zoals een elektrische stuurbekrachtiging, een intelligente stuurkolom en stop-start, evenals uitrusting zoals een elektrisch zonnedak met antiklembeveiliging, een TomTom-navigatiesysteem met 7"-scherm, geventileerde voorzetels, een airconditioning met twee zones en een parkeercamera achteraan. Veiligheid stond eveneens bovenaan het prioriteitenlijstje met de elektronische stabiliteitsregeling (ESP), zeven airbags (frontale, zijdelingse, gordijnairbags en knieairbag voor de bestuurder) en HID-koplampen (High-Intensity Discharge).

 

 

TECHNISCHE SPECIFICATIES

 

Model

XLV-AIR

Motor

1.6 diesel

1.6 benzine

Aandrijfwielen

2WD / AWD

2WD / AWD

Transmissie

Handgeschakelde zesversnellingsbak

Zestrapsautomaat

Handgeschakelde zesversnellingsbak

Zestrapsautomaat

Afmetingen

Totale lengte

mm

4.474

Totale breedte

mm

1.795

Totale hoogte

mm

1.606

Wielbasis

mm

2.600

Motor

Cilinderinhoud

cm³

1.597

1.597

Boring x slag

mm

76 x 88

76 x 88

Compressieverhouding

-

15,5: 1

10,5: 1

Aantal cilinders

-

Vier in lijn

Vier in lijn

Prestaties

Max. vermogen

kW bij t/min

84,6/3.400~4.000

94,1/6.000

Pk bij t/min

115/3.400~4.000

128/6.000

Max. koppel

Nm bij t/min

300/1.500~2.500

160/4.600

kg.m bij t/min

30,5/1.500~2.500

16,3/4.600

Brandstof

Verbruik

CO2 (gemengde cyclus) - 2WD

g/km

120~130

(stop-start)*

150~155*

160~170

(stop-start)*

170~180*

* Streefwaarden (de werkelijke homologatiewaarden kunnen afwijken naargelang de omstandigheden)