SsangYong : Salondossier 2018

SsangYong : Salondossier 2018

SsangYong op het Salon van Brussel 2018 : Langzaam maar zeker bouwt de vogel zijn nest  

SsangYong is blij u te mogen ontvangen op het Salon van Brussel 2018, een “Full Size” salonjaar. Dat is een gelukkig toeval, want net dit jaar lanceert ons merk een model dat al even Full Size is. Maar laat ons niet op de feiten vooruitlopen…  

Laat ons eerst even een samenvatting geven van de situatie en van het voorbije jaar. 2017 was voor SsangYong een mooi maar geen uitzonderlijk jaar. Het was een jaar dat tot tevredenheid stemde, want de SsangYong-verkoopcijfers in België zijn stabiel, met 1600 inschrijvingen in 2017. Hoewel we uiteraard op meer hadden gehoopt, zijn we tevreden, want deze status quo op Belgisch niveau vond plaats in een Europese context waarin SsangYong er licht op achteruit ging.

Voor de zes landen waar de distributie bijvoorbeeld wordt gedaan door Alcopa (Benelux, Duitsland, Zwitserland en Polen) zakten de cijfers met 3 procent, iets wat wij vooral wijten aan het effect van Dieselgate op de markt.  Bij SsangYong bevestigt ons kleine landje trouwens een grote trend van het moment: de toenemende afkeer van bestuurders voor de diesel. Onze klanten kiezen namelijk steeds liever voor een benzinemotor. In 2016 bedroeg de verhouding in onze verkoopcijfers nog 53 procent diesel en 47 procent benzine, maar in 2017 ging dat naar 42 procent en 58 procent.  En om dit strikt commerciële luik af te sluiten: in februari 2017 kon het moederhuis van SsangYong in Korea officieel aankondigen dat het voor het eerst winst maakte, na vele jaren onzekerheid.  

In 2017 kwam bovendien een nieuwe facelift voor de Korando, na de vorige van 2014. Met een nieuwe voorkant, nieuwe achterlichten en vooral een nieuw interieur blijft de Korando een vaste waarde in het SsangYong-gamma.

Onze compacte cross-over Tivoli van zijn kant zet zijn mooie carrière verder en mag gerust de steunpilaar van het SsangYong-gamma worden genoemd. Zijn titel van VAB Gezinswagen van het Jaar 2015 werpt duidelijk nog vruchten af.  Gezinnen lijken ons merk ook echt op prijs te stellen, want in 2017 verkozen de 25 journalisten en vooral de 75 gezinnen die aan deze verkiezing deelnamen de XLV.  Discreet en zonder veel ruchtbaarheid zet ook onze gezinswagen bij uitstek, de Rodius, zijn carrière verder en we mogen gerust zeggen dat hij een fan-basis heeft weten te creëren waarvoor de kwaliteiten van de Rodius geen gelijke kennen. De belangrijkste daarvan is ongetwijfeld de absoluut onklopbare verhouding prijs-binnenruimte.  

Het voorbije jaar was ook rijk aan sportieve evenementen, want 2017 was het eerste volledige jaar voor de SRX Cup, een toffe en betaalbare raceformule die we op poten hebben gezet in samenwerking met promotor Zelos. Niet alleen bieden we met deze SRX Cup een erg toegankelijke formule aan liefhebbers zonder een enorm budget, maar ze draagt ook bij tot de bekendheid van onze pick-up Actyon Sports. En ja, het effect was voelbaar bij de dealers.  

2017 was tot slot ook het jaar waarin we afscheid namen van ons vlaggenschip, de grote SUV Rexton. Er zijn nog een paar overdadig uitgeruste eindereeksmodellen beschikbaar voor ongelooflijk lage prijzen, maar het was tijd voor hem om zijn plaats af te staan. Sommigen onder u hebben trouwens al kennis gemaakt met zijn opvolger tijdens een epische roadtrip van Korea naar Groot-Brittannië. De Belgische pers reed het Kazachse deel van de reis.  

Dat brengt ons naar 2018, waar het belangrijkste moment voor SsangYong de lancering wordt van de volledig nieuwe Rexton. Voor ons is dat een bijzonder opwindende lancering. In de eerste plaats omdat de reacties na deze fameuze roadtrip bijzonder bemoedigend waren. Comfort, stevigheid, motoren, uitrusting, …: de journalisten waren duidelijk erg te spreken over de ervaring. De Rexton is dan ook een Full Size-SUV (en daarmee is de cirkel rond) met een volledige uitrusting die tot 3,5 ton mag slepen, wat zeldzaam is op de markt, en dat voor de prijs van een veel kleinere SUV met veel minder opties. Kortom, hij vormt alweer een bijzonder concurrentieel aanbod en zal zo zeker zijn publiek weten te vinden.  

De SRX Cup-ervaring wordt tot slot al zeker verlengd in 2018 en 2019. Om er meer over te weten te komen, verwijzen we u graag door naar ons hoofdstuk over dit onderwerp.  

Daarmee weet u dus wat er in 2017 is gebeurd en wat ons voor 2018 te wachten staat. Ons rest enkel nog u een uitstekend jaar te wensen en u te danken voor de interesse die u heeft getoond voor ons merk.