SsangYong op het Autosalon 2016

Kleine constructeur wordt groot!

Woensdag 9 december 2015 — Welkom op de stand van de kleine constructeur die in volle groei is. Wij zijn bijzonder verheugd om ons dit jaar aan u te mogen voorstellen, want we hebben alleen maar goed nieuws mee te delen.

Om te beginnen kunnen we u verklappen dat ons merk, dat in het bijzonder gespecialiseerd is in het SUV- en cross-oversegment, heel veel baat heeft bij de groeiende publieke belangstelling voor dit soort voertuigen. We mogen dan ook met veel voldoening terugkijken op de forse stijging van onze omzet in 2015. Met xxx inschrijvingen is onze verkoop namelijk met niet minder dan xx% gestegen ten opzichte van 2014. En ja, we zullen nog maar eens herhalen dat dit verkoopcijfer in absolute termen nog relatief bescheiden is, maar het is wel bijzonder belangrijk voor ons. En wel hierom…

Vorig jaar kondigden wij u aan dat we ons dealernet op twaalf maanden tijd wilden uitbreiden van 30 naar 50 concessiehouders. Jammer genoeg heeft deze doelstelling wat vertraging opgelopen en zijn we voorlopig gestrand op 36 verkooppunten. Maar voor ons is dat net nog een reden te meer om zeer tevreden te zijn over onze commerciële resultaten, want we hebben ze behaald met een minder uitgebreid netwerk dan voorzien.

En dit jaar zouden de zaken nog beter moeten gaan, want intussen is de vertraging in de ontwikkeling van ons dealernet zo goed als opgelost. Bovendien mikken we tegen het einde van 2016 niet langer op 50 concessies, maar wel op een zestigtal. En die dealers zouden weinig moeite moeten hebben om in de loop van dit jaar bij te dragen tot een verdere groei van ons marktaandeel, want ze kunnen rekenen op een gamma dat steeds ruimer wordt. En in het bijzonder op een volledig Tivoli-gamma, met eindelijk ook een 1.6 e-XDi-versie en vierwielaandrijving. Heel binnenkort komt daar ook nog eens de Tivoli XLV bij: een model dat als conceptcar werd voorgesteld op het jongste Salon van Frankfurt en intussen door de vakpers al – terecht overigens – omschreven werd als de Tivoli Long. En tot slot verschijnt onder de motorkap van de Korando ook nog een nieuwe 2.2 diesel van 178 pk, die beantwoordt aan de Euro 6-emissienormen. Met een gehomologeerde CO2-uitstoot van 139 g/km voor de tweewielaangedreven versie met handgeschakelde versnellingsbak zou ook deze nieuwe motorvariant zijn steentje moeten bijdragen aan onze groei op de Belgisch-Luxemburgse markt.

Kortom, wij kunnen perfect leven met ons statuut van Klein Duimpje of outsider, maar we zijn ervan overtuigd dat de komende jaren ons alleen maar voorspoed kunnen brengen. Binnen twaalf maanden zult u zich daar trouwens zelf van kunnen vergewissen. Zullen we nu al afspreken voor het volgende Salon van Brussel?

SsangYong Tivoli

Klaar om de wereld te veroveren

Zoals u al even goed weet als wij, rust de evolutie van SsangYong op onze markt grotendeels op de schouders van de Tivoli. Dit model situeert zich namelijk in een segment dat nog altijd een groeiend succes kent, zelfs in de zwaarste jaren van de crisis. En om geen enkele kans op succes te laten schieten, hebben onze ingenieurs alles in het werk gesteld om een voertuig te ontwikkelen dat in staat zou zijn om aan alle behoeften te beantwoorden.

En die behoeften zijn talrijk, in het bijzonder op een uiterst veeleisende Europese markt. Veiligheid, technologie, infotainment, rijplezier, verleidingskracht, zuinigheid, milieuvriendelijkheid, betrouwbaarheid, concurrentiekracht, enzovoort: Europa vormt als het ware een smeltkroes van alle uitdagingen waarmee een autoconstructeur geconfronteerd kan worden. En met de Tivoli denken we met glans aan al die ‘challenges’ te voldoen.

Sinds zijn lancering vorige zomer met alleen een benzinemotor in het gamma heeft de Tivoli ons merk in de loop van het tweede semester van 2015 een verkoopstijging van ongeveer 60% opgeleverd ten opzichte van dezelfde periode in 2014. En hoewel de introductie van de dieselmotor nog te recent is om er conclusies uit te trekken, zijn we gerust in de cijfers die we u volgend jaar zullen kunnen voorleggen.

Eerste positieve reacties

Wij hebben bijzondere aandacht besteed aan waarop de Tivoli door u werd ontvangen tijdens de presentaties van de benzine- en dieselversies. En we zijn bijzonder blij om vast te stellen dat alles wat we vorig jaar in ons Salon-dossier naar voren hebben geschoven, weerklank heeft gevonden in uw reacties.

Zo beloofden wij bijvoorbeeld een afwerkingskwaliteit en een materiaalkeuze die elk ander aanbod in dit segment zou overstijgen. En hoewel de beoordelingen onderling kunnen verschillen, was de overgrote meerderheid van de vakpers het eens. Meermaals werd in uw reacties benadrukt dat de Tivoli bijzonder concurrentieel is gezien de geboden kwaliteit en de gevraagde prijzen.

De verhoudingen formaat/binnenruimte van de Tivoli oogstte eveneens unanieme lof en ook op het vlak van prijs-kwaliteitverhouding beschouwde u onze compacte cross-over als een bijzonder interessante gezinswagen.

Maar laten we nu even terugkomen op de verschillende versies van de SsangYong Tivoli, al was het maar om u eraan te herinneren dat dit model een uniek aanbod is in zijn segment.

Tivoli e-XGi 160

De versie die de spits mocht afbijten, was dus de Tivoli e-XGi, met zijn atmosferische 1.6-benzinemotor.

Deze motorversie, die 128 pk levert bij 6.000 t/min en 160 Nm bij 4.600 t/min, moest het pad effenen en heeft – zoals we al vermeldden – zijn taak uitstekend volbracht. Op de weg levert hij prestaties die gezien mogen worden, zeker indien u zich de moeite getroost om het onderste uit de kan te halen bij hogere toerentallen.

Met gehomologeerde waarden van 6,4 l/100 km en 149 g CO2/km blijkt hij bovendien zeer aangepast aan de Europese markt, waar steeds meer landen een fiscaliteit hanteren die rechtstreeks verband houdt met het uitstootniveau.

Kortom, met deze motor beschikken wij over een bijzonder concurrentiële instapversie, zoals werd bewezen door de eerste maanden van de loopbaan van de Tivoli.

Tivoli e-XDi 160

Maar natuurlijk zat het publiek ook ongeduldig te wachten op de dieselmotor. Deze krachtbron, die in oktober jongstleden werd gelanceerd, werd eveneens zeer enthousiast ontvangen door de vakpers.

Want ondanks zijn relatief bescheiden waarden van 115 pk, 300 Nm tussen 1.500 en 2.500 t/min en een topsnelheid van 175 km/h ontpopte deze motorversie, die integraal werd ontwikkeld door onze eigen ingenieurs, zich als een geweldige verrassing voor iedereen die ermee mocht testrijden. Zijn belangrijkste troeven zijn rijplezier bij een relaxte rijstijl, zijn elasticiteit en zijn souplesse, maar hij geeft nog altijd thuis wanneer u besluit op de zweep erop te leggen. Hij verrast in dat geval met een verbazingwekkende hernemingsvermogen.

Met gehomologeerde cijfers van 4,3 l/100 km en 113 g CO2/km is deze Tivoli ook perfect afgestemd op de verschillende systemen van autofiscaliteit in Europa.

Versnellingsbakken

Zoals hierboven geïllustreerd, is het aanbod op transmissievlak uniek in het segment.

Benzine- of dieselmotor, handgeschakelde versnellingsbak of automaat – allebei met zes verhoudingen – twee- of vierwielaandrijving … Met de Tivoli zijn alle combinaties mogelijk.

De 6-trapsautomaat, die als optie verkrijgbaar is op zowel de benzine- als de dieselversies, wordt aangeleverd door Aisin, dat – terecht – de reputatie koestert versnellingsbakken te produceren die zich onderscheiden door hun bijzonder zachte schakelgedrag. Deze reputatie wordt natuurlijk bevestigd door de Tivoli, terwijl de combinatie met de dieselmotor misschien wel de meest homogene is.

Omdat onze markt dat nu eenmaal zelf vraagt, wordt de Tivoli standaard geleverd met voorwielaandrijving. Maar aangezien SsangYong vanuit historisch oogpunt een 4x4-specialist is, konden wij onze klanten een versie met vierwielaandrijving niet ontzeggen. Dit systeem wordt sinds kort als optie aangeboden en kan gecombineerd worden met om het even welk aandrijfgeheel. SsangYong is daarmee de enige in zijn segment met een dergelijk aanbod. 

In normale omstandigheden stuurt deze intelligente 4x4-transmissie alle vermogen van de motor naar de voorwielen. Pas wanneer de grip van de wielen in gebreke blijft, wordt het koppel gespreid over de voor- en achteras, waarbij de achterbrug tot 50% van de power te verwerken kan krijgen. De bestuurder heeft trouwens de mogelijkheid om het centrale differentieel te vergrendelen wanneer hij zich op zwaarder terrein begeeft. In dat geval maakt de knowhow van SsangYong op het vlak van vierwielaandrijving het verschil. Hoewel bepaalde concurrenten eveneens beschikken over een vergelijkbare vierwielaandrijving, zijn er maar bitter weinig die een bodemvrijheid van 16,7 cm kunnen voorleggen, naast een aanrijhoek van 20,8°, een wegrijhoek van 280° en een overschrijdingshoek van 18,7°. Natuurlijk heeft de Tivoli niet de roeping van een echt terreinbeest, maar dankzij zijn specifieke kenmerken zal hij in beweging blijven, terwijl anderen allang afgehaakt hebben…

Wat nu?

Met de komst van de dieselmotor en de vierwielaandrijving is de Tivoli dus aanbeland in de tweede lanceringsfase. En het is intussen ook al geen geheim meer dat er ook nog een derde fase komt.

U hebt hem al kunnen ontdekken op het jongste Salon van Frankfurt, in de vorm van de conceptcar XLV-Air: de SsangYong Tivoli zal binnenkort ook bestaan in Long-versie. Om precies te zijn: de conceptcar – die héél dicht aanleunt bij de definitieve versie, die over enkele weken wordt gelanceerd – is 28 cm langer dan de ‘klassieke’ Tivoli. Hierdoor groeit het koffervolume van een heel behoorlijke waarde van 423 liter naar 720 liter, zelfs nog zonder dat de achterbank wordt weggeklapt. Als de ‘gewone’ Tivoli al het potentieel heeft van een gastvrije familiewagen, wat moeten we van de Tivoli Long zeggen?

Esthetisch is de verlenging van de Tivoli niet nadelig voor zijn koetswerklijn, maar het massievere – maar daarom niet zware – profiel dat hieruit voortvloeit, zal de perceptie van het model enigszins veranderen. Terwijl de ‘gewone’ Tivoli een jong en fantastisch voertuig is, oogt de Tivoli Long iets volwassener en prestigieuzer. En wij zijn ervan overtuigd dat dat het potentiële Tivoli-cliënteel zou kunnen verruimen. 

Vanuit technisch oogpunt ten slotte zal de Tivoli Long rusten op hetzelfde platvorm als de ‘gewone’ Tivoli en zal hij ook dezelfde technische kenmerken delen.

Kortom, wij zijn extreem trots op het werk dat ons merk heeft afgeleverd met de Tivoli en we zijn ervan overtuigd dat de naam ‘SsangYong’ hiermee aanzienlijk aan bekendheid zal winnen. Ten slotte eindigen we met een nieuwsfeit dat niets zal kunnen afdoen aan de trots die wij momenteel koesteren: de Europese jury van de Auto van het Jaar heeft de Tivoli opgenomen in de selectie van 40 auto’s die in 2016 zullen strijden voor de titel. Een primeur voor SsangYong en een zoveelste bewijs dat wij op de goede weg zijn.

Nieuwe 2.2-dieselmotor

Euro6 voor iedereen!

Dit najaar heeft SsangYong heel wat nieuws gepresenteerd onder de motorkappen van een groot deel van zijn gamma. Zo heeft de 2.0 Euro 5-diesel van de Korando, Rodius en Rexton W plaats gemaakt voor een nieuw motorblok dat voldoet aan de Euro 6-normen.

De 2.0 diesel van 150 pk heeft SsangYong aanzienlijk geholpen om opnieuw vaste voet te krijgen op de Europese markt. Maar aangezien de emissienormen van het Oude Continent steeds strenger worden, achtten onze ingenieurs het verstandig om een nieuwe motor te ontwikkelen, die zou beantwoorden aan de Euro 6-normen en aangepast zou kunnen worden aan toekomstige normen.

De nieuwe e-XDi220 heeft een cilinderinhoud van 2.157 cc. Deze motor ontwikkelt een slordige 178 pk en een aanzienlijk koppel van 400 Nm, dat beschikbaar is tussen 1.400 en 2.800 tr/min. Als hij gekoppeld is aan een handgeschakelde versnellingsbak, is hij bovendien ook uitgerust met het ISG-systeem (wat staat voor Idle Stop & Go). Deze e-XDi220 vervangt dus de 2.0-dieselmotor in het hele gamma, behalve in de pick-up Actyon Sport.

SsangYong Korando e-XDi220

Naar goede gewoonte bij SsangYong zijn ook in onze cross-over Korando alle combinaties mogelijk: de nieuwe 2.2-dieselmotor kan worden gecombineerd met voorwiel- of vierwielaandrijving en met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een 6-trapsautomaat. Deze laatste is van Aisin-makelij en staat bekend voor zijn zachte werking.

In zijn tweewielaangedreven versie met handgeschakelde versnellingsbak is de Korando e-XDi220 gehomologeerd met 5,2 l/100 km en 137 g CO2/km.

SsangYong Rodius e-XDi220

In onze grote monovolume Rodius kan de 2.2-dieselmotor eveneens gekoppeld worden aan een manuele 6-versnellingsbak of een automaat, ditmaal evenwel met 7 verhoudingen en van Mercedes-Benz-makelij. Ook vierwielaandrijving is op dit model verkrijgbaar, maar enkel in combinatie met de automatische versnellingsbak.

In zijn tweewielaangedreven versie is de SsangYong Rodius e-XDi220 gehomologeerd met 7,2 l/100 km en 189 g CO2/km.

Het spreekt vanzelf dat de sleepcapaciteit niet werd aangetast, zodat de Rodius e-XDi220 nog altijd een geremde aanhangwagen van 2.000 kg mag trekken.

SsangYong Rexton W e-XDi220

Tot slot is de 2.2-dieselmotor ook in onze ‘full size SUV’ verkrijgbaar met een handgeschakelde 6-versnellingbak of een 7-trapsautomaat van Mercedes-Benz. Hier kunt u wel altijd kiezen tussen twee- of vierwielaandrijving, want alle overbrengingscombinaties zijn mogelijk.

In zijn tweewielaangedreven versie is de Rexton W e-XDi220 gehomologeerd met 6,8 l/100 km en 179 g CO2/km.

Ook de Rexton W behoudt zijn sleepcapaciteit en kan dus nog altijd een geremde aanhangwagen tot 2.600 kg trekken.

 

De volledige persdossiers en foto’s

Het dossier Tivoli

Het dossier Rexton 

Het dossier Actyon Sport 

Het dossier Korando 

Het dossier Rodius 

De prijslijst