SsangYong Motors is negen jaar na 2007 terug winstgevend

SsangYong Motors is negen jaar na 2007 terug winstgevend

▪ Dankzij recordverkoopcijfers voor het vierde kwartaal (Q4) van 2016 realiseerde SsangYong Motors een omzet van 1 biljoen won in één kwartaal en boekte het voor het vijfde opeenvolgende kwartaal winst.

▪ In 2016 haalde het bedrijf het grootste verkoopvolume in veertien jaar, waardoor het na negen jaar weer winstgevend is, met een nettowinst van 58,1 miljard won.

▪ Het bedrijf verwacht dat de verkoopcijfers en de winst verder zullen groeien na de succesvolle lancering van de grote premium SUV Y400.

 

 

Seoel, Zuid-Korea, 15 februari 2017: SsangYong Motor Company (CEO Choi Johng-sik; www.smotor.com), een onderdeel van de Mahindra Group, kondigde vandaag aan dat het bedrijf in 2016 zijn grootste verkoopvolume haalde in veertien jaar tijd, met een verkooprecord in het vierde kwartaal (Q4), waardoor het negen jaar na 2007 weer winstgevend is.

 

In Q4 van vorig jaar groeiden de verkoopcijfers onafgebroken, waarbij het Tivoli-gamma in december voor de eerste keer sinds zijn lancering de grens van de 9.000 verkochte exemplaren haalde. Dankzij die sterke verkoopprestaties noteerde het bedrijf voor het eerst sinds zijn oprichting een winst van meer dan een biljoen won over één trimester.

 

In het vierde trimester groeide het verkoopvolume met 8 procent en steeg de omzet met 2,7 procent in vergelijking met dezelfde periode van het vorige jaar. Het bedrijf noteerde ook zijn hoogste kwartaalwinst voor 2016, met een nettowinst van 19,4 miljard won.

 

In 2016 verkocht het bedrijf in totaal 155.844 eenheden en haalde het een omzet van 3.6285 biljoen won, met een operationele winst van 28 miljard won en een nettowinst van 58,1 miljard won, waardoor het voor het eerst sinds 2007 na negen jaar terug winstgevend is.

 

De verkoopcijfers namen toe met 7,7 procent in vergelijking met dezelfde periode in het vorige jaar en het bedrijf realiseerde zijn grootste verkoopprestatie in veertien jaar tijd, sinds 2002. De omzet was de hoogste sinds de oprichting van het bedrijf en groeide met 7 procent in vergelijking met het voorgaande jaar.

 

Bovendien is de sterke groei van het bedrijf vooral te danken aan het Tivoli-gamma, dat op één jaar tijd 34,7 procent groeide tot 85.821 exemplaren, wat de bedrijfsresultaten heeft verbeterd.

 

De oprichting van het eigen financieringsbedrijf SY Auto Capital in november 2015 heeft de verkoopcijfers geholpen met hoogkwalitatieve afbetalingsdiensten en diensten voor verkoop en financiering.

 

Nadat het bedrijf vijf opeenvolgende kwartalen een nettowinst boekte, kon het winst noteren voor het volledige jaar 2016.

 

CEO Choi van SsangYong Motor zei: “Vorig jaar kon het bedrijf marktaandeel heroveren dankzij de Tivoli en ontsnappen aan zijn verlieslatende situatie door voor het eerst in negen jaar tijd winst te noteren”. Daar voegde hij nog aan toe: “Dit jaar zullen we met succes de grote premium SUV Y400 lanceren en onze productlijn uitbreiden om onze verkoopcijfers nog te vergroten en de winstgevende trend verder te zetten”.

 

###

 

 

 

Over SsangYong Motors Middle Europe

OVER SSANGYONG MOTOR COMPANY

Datum: Augustus 2018

SsangYong Motor Company zag in 1954 het levenslicht als gespecialiseerde terreinwagenbouwer en is daarmee de oudste autofabrikant van Korea. De voorbije 60 jaar is het merk uitgegroeid tot een wereldspeler met een volledig gamma SUV’s en vrijetijdsvoertuigen.

Vandaag omvat het gamma modellen als de Rexton, Korando, Tivoli en  XLV, maar ook de pick-up Musso en de monovolume Rodius.

SsangYong Motor Company breidt zijn internationale aanwezigheid uit met een klantgericht management als hoeksteen. Het bedrijf brengt zijn SUV’s aan de man via 1.650verkooppunten verspreid in 115 landen. Na West-Europa en Zuid-Amerika zette het merk ook voet aan wal in groeilanden als China en India. SsangYong boort vandaag ook nieuwe markten aan in Centraal-Amerika, Oost-Europa, Zuidoost-Azië en Afrika.

In Europa en het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (GOS) –de voormalige Sovjetunie – kan SsangYong rekenen op een distributienet van zo’n 700 dealers in 32 landen, waaronder de Benelux, Bulgarije, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Italië, de Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Sinds de opstart van de Europese verkoop in 1996 werden er meer dan 264.000 auto’s verkocht, wat de brede aantrekkingskracht van SsangYong-voertuigen demonstreert. Het bedrijf ondersteunt zijn aanwezigheid met een Europees onderdelendistributiecentrum in Nederland en een recent opgericht Europees hoofdkwartier in Frankfurt, dat de snelgroeiende activiteiten van het merk in Europa actief ondersteunt.

Voor bijkomende informatie over SsangYong en zijn producten kunt u surfen naar http://www.smotor.com/en.

SsangYong Motors Middle Europe
Satenrozen 8
2550 Kontich