SsangYong Korando e-Motion Press Launch

SsangYong Korando e-Motion Press Launch

Eerste elektrische SUV voor SsangYong

SsangYong lanceert een 100% elektrische versie van de nieuwste generatie Korando. Hij combineert de voordelen van een veelzijdige terreinwagen met die van een elektrisch aangedreven personenwagen.

  • 100% elektrisch aangedreven Korando
  • Specifiek koetswerkdesign met aangepaste neus en aërodynamische velgen
  • Slim energiebeheer
  • 20-80% bijladen op 33 minuten
  • WLTP-actieradius tot 474 km in stadscyclus
  • Sleepvermogen van 1.500 kg
  • Aantrekkelijke basisprijs vanaf €38.990
  • 7 jaar garantie en assistance

De SsangYong Korando is inmiddels bijna twee jaar op de markt en vandaag wordt het gamma verrijkt met een 100% elektrische versie, die al eerder was aangekondigd. De marktintroductie liep door de wereldwijde gezondheidscrisis enige vertraging op. Met deze Korando e-Motion levert SsangYong voor het eerst een ruime SUV met emissievrije aandrijflijn, voorzien een uitzonderlijke uitrusting aan een no-nonsense tarief zoals we dat we van de Koreaanse constructeur gewend zijn.

Volledig gamma

De Korando e-Motion is de derde telg binnen het gamma, die boven de diesel- (1.6 - 136 pk) en de benzineversies (1.5 - 163 pk) wordt gepositioneerd. De elektrische versie paart uitstekende prestaties aan een bijzonder rijcomfort zonder afbreuk te doen aan de modulariteit die we van de Korando gewend zijn. De elektrische versie past perfect binnen de bestaande line-up, maar wil vooral een complementair zijn aan de bestaande versies zodat alle Korando-klanten de aandrijfmethode kunnen kiezen die bij hun mobiliteitsprofiel aansluit en binnen hun budget past.

Opmerkelijke vormtaal

Hoewel het design vertrouwd oogt, springt de elektrisch aangedreven versie meteen in het oog. Vooral vooraan maakt de e-Motion versie het verschil met een hertekende neus. Het klassieke radiatorrooster ruimt plaats voor een gesloten front omdat er geen verbrandingsmotor die gekoeld moet worden. Deze ingreep zorgt er enerzijds voor dat de elektrisch aangedreven variant een uitgesproken identiteit krijgt en het optimaliseert langs de andere kant de aërodynamica, wat het verbruik en vooral het rijbereik van de EV ten goede komt. Ook de speciaal gevormde lichtmetalen zeventienduimsvelgen krijgen een gestroomlijnde vorm om de luchtweerstand te beperken. In de koplampen en ter hoogte van de achteruitkijkspiegels komen er subtiele blauwe accenten die verwijzen naar de duurzame aandrijfmethode. Vooraan maken drieledige lichtelementen (koplamp, richtingaanwijzer en dagrijlichten) het verschil. Ook achteraan worden specifieke drieledige lichtunits met ledtechnologie voorzien en hier komt eveneens een blauw accent in de vorm van een centraal gemonteerd beschermelement onder de bumper.

Interieur

Het interieur en de interface van de Korando oogt vertrouwd en ligt helemaal in lijn met de Korando’s die zijn uitgerust met een klassieke motorisatie, dat merk je overigens ook aan het plaatsaanbod. Via het digitale dashboard en het centraal opgestelde multimediascherm heeft de e-Motion rijder ook toegang tot specifieke functies die eigen zijn aan de elektrische aandrijving zoals de menu’s waar men de laadfuncties kan instellen of de verbruiksstatistieken kan raadplegen. Binnenin zitten dezelfde subtiele blauwe stijlelementen zoals de doorlopende strip op het dashboard die wordt doorgetrokken in de deurpanelen. Wat vooral opvalt, is de luxueuze afwerking met ondermeer verwarmde en geventileerde stoelen, een lederen interieur op het Titanium-afwerkingsniveau en hedendaagse connectiviteit met Apple CarPlay en Android Auto. Ook een draadloos oplaadpunt voor de smartphone met inductietechnologie wordt al vanaf het Platinum-afwerkingsniveau in het dashboard geïntegreerd.

Hoewel de klassiek gemotoriseerde versies (benzine en diesel) reeds over een uitstekende geluidsisolatie beschikken, legt de e-Motion de lat nog een stuk hoger want het interieur blijft fluisterstil, met dank aan de zachte werking van de elektrische aandrijflijn.

Krachtige aandrijving

De aandrijving van de Korando e-Motion is een elektromotor die 140 kW/190 pk levert en over een trekkracht van 360 Nm beschikt. Dat motorkoppel staat vanaf de start paraat waardoor de Korando meer dan vlotte prestaties laat optekenen.

Op de centrale console, naast de versnellingspook van de automatische aandrijving kan de bestuurder via de ‘drive mode’ knop ook kiezen tussen een sportievere, een comfortabele of een zuinige rijstand. De elektromotor biedt zijn aandrijfkoppel reeds vanaf de start, waardoor deze Korando bijzonder vlot uit de startblokken komt en zich tijdens het rijden ontpopt als een bijzonder soepele rijgezel. De aandrijving gebeurt middels een transmissie met vaste overbrengingsverhouding op de vooras. Voor bestuurder en passagiers is dit de meest comfortabele keuze. De topsnelheid blijft beperkt tot 156 km/u om het energieverbruik en het elektrische rijbereik te optimaliseren.

Uitgebalanceerd elektrisch systeem

SsangYong kiest voor een rationele benadering van de elektrische installatie van de Korando e-Motion. Zo integreert de constructeur een lithium-ion batterij met een capaciteit van 61,5 kWh in de bodemplaat van de wagen zodat het zwaartepunt laag zit, wat op zijn beurt voor een evenwichtig en veilig weggedrag zorgt. Het systeem is ook oordeelkundig gedimensioneerd want SsangYong koos voor een het beste evenwicht tussen kostprijs, rijbereik en prestaties. Concreet betekent dit dat de Korando e-Motion een elektrisch rijbereik (gemeten volgens de WLTP-homologatieprocedure) haalt van 339 km met een relatief bescheiden lithium-ion batterijcapaciteit van 62,5 kWh. Met dit opslagpotentieel kan men enerzijds het gewicht van de wagen beperken, wat een positieve invloed heeft op het verbruik, de veiligheid en de rijeigenschappen van deze Korando. Bovendien kan SsangYong op deze manier de wagen tegen een concurrentiële prijs aanbieden, wat nog steeds het merk-USP is. De oordeelkundige keuze qua batterijgrootte zorgt er eveneens voor dat de batterij in minder dan 11 uur volledig kan worden opgeladen aan een wallbox bij de consument thuis. Wie grotere verplaatsingen wenst te maken, kan rekenen op de geïntegreerde snellaadtechnologie waarbij men via een DC-gelijkstroomlader aan een vermogen tot 50 kW kan opladen. Concreet betekent dit dat men van 20% tot80% van de batterijcapaciteit kan bijladen op amper 54 minuten.

Slim energiebeheer

Tot slot voorziet SsangYong ook tal van hulpmiddelen om het verbruik van de wagen te drukken en bij uitbreiding de autonomie te vergroten. Om te beginnen zijn er de aërodynamische aanpassingen van het koetswerk die de luchtweerstand beperken. Verder voorziet men een variabele remregeneratie waarbij men de mate waarin de wagen op de motor remt, kan instellen. Zo zal men kinetische energie in elektriciteit omzetten die vervolgens in de batterij wordt opgeslagen. De bestuurder kan dit via knoppen achter het stuur regelen, al naargelang het interessant is om lang uit te bollen (geen recuperatie) of net sneller te stoppen (veel motorrem) in functie van het verkeer en de rijsituatie.

Verder wordt elke Korando e-Motion geleverd met een warmtepomp om het interieur op te warmen. Hierbij gebruikt men de reeds aanwezige componenten van het aircosysteem (compressor, verdampers, leidingen en koelmiddel). Dit zorgt niet enkel voor een gewichtsbeperking, maar verwarmen met dit warmtepomp-principe is drie keer zuiniger dan wanneer men een klassieke elektrische weerstand zou gebruiken.

Een laatste accessoire dat energieverbruik drukt, zijn de verwarmde stoelen (ook achterin) die toelaten om de interieurtemperatuur vooral op koude dagen iets lager in te stellen om het energieverbruik (dat inherent is aan verwarming bij een elektrisch voertuig) te beperken. Omdat deze verwarmde stoelen een beperkt vermogen vergen en net als het dashboard, de lichten en tal van andere boordsystemen op het 12 Volt-systeem zijn aangesloten, wordt het impact op het rijbereik beperkt. De stoelverwarming wordt immers niet rechtstreeks door de hoogspanningsbatterij gevoed zoals de warmtepomp en de aandrijfmotor.

Veiligheidsuitrusting

Net als de klassieke gemotoriseerde Korando’s kan de 100% elektrisch aangedreven e-Motion versie rekenen op 6 airbags die de inzittenden bij een impact beschermen en SsangYong voorziet een breed scala aan veiligheidsverhogende rijhulpmiddelen die onder de noemer Deep Control worden samengebracht.

Zo is er een Adaptieve Cruise Control  (IACC)  die de veiligheidsafstand tot de voorligger handhaaft. Wanneer het voertuig een voetganger voor de wagen detecteert, zal de automatische noodremfunctie (AEBS) ingrijpen. De actieve rijstrookassistent (LKA) houdt de wagen met actieve stuurcorrecties netjes binnen zijn rijstrook. Wanneer het voertuig voor u (bij stilstand aan een verkeerlicht) verder rijdt, krijgt u daarvan een subtiel pop-upsignaal (FVSW). Tot slot is er tevens een grootlichtassistent (SHB) en geeft de wagen aan wanneer de bestuurder vermoeid raakt en het tijd is voor een rustpauze (DAW).

Gemoedsrust

SsangYong is zeker van zijn zaak en biedt de consument een uitgebreid garantiepakket. Bij aankoop van een Korando e-Motion heeft de klant recht op 7 jaar waarborg en pechverhelping onderweg met een maximum van 150.000 km, of wat het eerst wordt bereikt. Deze garantie geldt overigens ook op de aandrijfbatterij met hoog voltage.

Technische Specificaties

AFMETINGEN

Lengte                                 4465 mm

Breedte                               1870 mm

Hoogte                                1635 mm

Wielbasis                            2675 mm

Draaicirkel                          5,35 m

Grondspeling                     169 mm

Kofferinhoud                      551 l

Banden                               215/65 R17

Gewicht                              1765

Sleepvermogen                500 kg (ongeremd) / 1500 kg (geremd)

AANDRIJVING

Max vermogen                  140 kW / 190 pk

Max koppel                        360 Nm vanaf 0 opm

Topsnelheid                       156 km/u

Batterijcapaciteit               lithium-ion 61,5 kWh

Laadsysteem                      AC lader 6,6 kW, DC snellader 50 kW

Autonomie WLTP               339 km (474 km in de stad)  

Verbruik WLTP                    16,8 kWh /100 km

LOW RES PICTURES

HI-RES PICTURES

 

 

Over SsangYong Motors Middle Europe

OVER SSANGYONG MOTOR COMPANY

Datum: December 2018

SsangYong Motor Company zag in 1954 het levenslicht als gespecialiseerde terreinwagenbouwer en is daarmee de oudste autofabrikant van Korea. De voorbije 60 jaar is het merk uitgegroeid tot een wereldspeler met een volledig gamma SUV’s en vrijetijdsvoertuigen.

Vandaag omvat het gamma modellen als de Rexton, Korando, Tivoli en  XLV, maar ook de pick-up Musso en de monovolume Rodius.

SsangYong Motor Company breidt zijn internationale aanwezigheid uit met een klantgericht management als hoeksteen. Het bedrijf brengt zijn SUV’s aan de man via 1.650verkooppunten verspreid in 115 landen. Na West-Europa en Zuid-Amerika zette het merk ook voet aan wal in groeilanden als China en India. SsangYong boort vandaag ook nieuwe markten aan in Centraal-Amerika, Oost-Europa, Zuidoost-Azië en Afrika.

In Europa en het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (GOS) –de voormalige Sovjetunie – kan SsangYong rekenen op een distributienet van zo’n 700 dealers in 32 landen, waaronder de Benelux, Bulgarije, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Italië, de Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Sinds de opstart van de Europese verkoop in 1996 werden er meer dan 264.000 auto’s verkocht, wat de brede aantrekkingskracht van SsangYong-voertuigen demonstreert. Het bedrijf ondersteunt zijn aanwezigheid met een Europees onderdelendistributiecentrum in Nederland en een recent opgericht Europees hoofdkwartier in Frankfurt, dat de snelgroeiende activiteiten van het merk in Europa actief ondersteunt.

Voor bijkomende informatie over SsangYong en zijn producten kunt u surfen naar http://www.smotor.com/en.

SsangYong Motors Middle Europe
Satenrozen 8
2550 Kontich